Záznam webináře zdarma: Jak zvládnout novelu zákoníku práce
- 20. 09. 2023
- Články > Pracovní právo
Na začátku roku 2024 nabyly účinnosti poslední změny přijaté tzv. transpoziční novelou. Setkáváme se ale s tím, že mnoho zaměstnavatelů stále neví, jak k novinkám přistupovat. Připravili jsme pro vás proto přehled nejčastějších situací a toho, jak je řešit.
Pokud chcete mít vždy online k dispozici aktualizované veškeré pracovněprávní dokumenty, které potřebujete, vyzkoušejte naši novou aplikaci pracovnipravo.online pro digitalizaci a automatizaci HR agendy. Platforma navíc umožňuje elektronické podepisování dokumentů. To, co popisujeme v dnešním článku, tak už nebudete muset řešit.
Ačkoliv se kvapem blíží první výročí účinnosti transpoziční novely, praxe bohužel ukazuje, že zaměstnavatelé se novým povinnostem nedokázali přizpůsobit. Řada z nich dosud neprovedla nutnou aktualizaci pracovněprávní dokumentace, někteří o svých povinnostech neví nebo se v nich ztrácí. Vystavují se tak ale riziku sankcí a jsou ohroženi i případnými spory se zaměstnanci.
Často narážíme na využití starých vzorů pracovních smluv i dohod, zejména u sezónních zaměstnanců. Mnoho zaměstnavatelů také využívá volně dostupné vzory z internetu, které ale nejsou v souladu s čerstvou právní úpravou.
Pokud smlouva či dohoda neobsahuje nutné informace nebo je kvůli chybějícím ustanovením dokonce neplatná, vystavuje se zaměstnavatel vysokým sankcím. Jednoduchým řešením může být využití aktuální vzorové dokumentace z aplikace pracovnipravo.online nebo právní revize vzorové dokumentace. I u stávajících zaměstnanců je nutné provést nezbytné úpravy ve smlouvě či v dohodě, pokud jsou obsahují ujednání, která po novele neobstojí.
Někteří zaměstnavatelé se po hlavě vrhli do elektronické (e-mailové) formální korespondence, ale bohužel nerespektují zákonné předpoklady tohoto postupu.
Doporučujeme vám pečlivě prostudovat, jakým způsobem mohou být doručovány jednotlivé typy dokumentů (např. pracovní smlouva, výpověď, mzdový výměr atd.) Základním formálním požadavkem pro možnost doručování zaměstnanci na e-mail v režimu zákoníku práce je samostatné písemné prohlášení zaměstnance, jímž zaměstnavateli sdělí e-mailovou adresu pro doručování, která ale nesmí být v dispozici zaměstnavatele. Pokud začnete využívat aplikaci pracovnipravo.online, součástí vzorového balíčku je také Souhlas s elektronickou komunikací v pracovněprávním vztahu.
Zaměstnancům i zaměstnavatelům jsme připraveni poskytnout konzultace a další související právní služby, v rámci kterých podchytíme zásadní nedostatky v procesech či v dokumentaci včetně přípravy na případné spory.
Posílení práv dohodářů je trnem v oku zaměstnavatelů a řada z nich se pokouší přijít s úpravami a postupy, kterými by nové povinnosti obešli.
Upozorňujeme, že zaměstnanec nesmí souhlasit se zhoršením minimálního standardu pracovních podmínek, které mu garantuje zákon. Taková dohoda bude absolutně neplatná a na dané oblasti se použije zákonná úprava. Jakýkoliv nesoulad s pracovním právem půjde vždy k tíži zaměstnavatele a úmyslné obcházení zákona může být kromě pracovněprávního problému samozřejmě také trestné. Obraťte se na nás, najdeme pro vás řešení, které bude zákonné a přijatelné pro obě strany.
Zaměstnavatelé mají nastavené interní procesy, které pracují s dohodáři úplně jinak než se standardními zaměstnanci.
V souvislosti s posílením práv dohodářů je nově nutné tyto zaměstnance zahrnout do řady standardních procesů – evidence pracovní doby a její rozvrhování, přestávky, nepřetržitý denní i týdenní odpočinek a další. Rádi pro vás zrevidujeme a nastavíme procesy týkající se dohodářů i standardních zaměstnanců tak, aby splňovaly veškeré nové povinnosti. Připravíme vám také vzorovou dokumentaci či balíček (vzorové) smluvní dokumentace přímo na míru, ideální je samozřejmě využít možností aplikace pracovnipravo.online.
Zaměstnavatelé jsou unavení z velkého množství účinných i plánovaných změn, dobrovolně nesou riziko sankcí a vyčkávají s realizací změn.
Ignorování zákonných povinností se nevyplatí, protože sankce za jejich porušení mohou být značné. Jakkoliv se zdají změny rozsáhlé a nezvladatelné, z naší zkušenosti novelizaci zvládnete s pomocí balíčku aktualizovaných dokumentů, jako je pracovní smlouva, DPP, DPČ, informační přehled pro zaměstnance nebo pracovní řád.
V záplavě nové legislativy se někteří zaměstnavatelé ztrácí, zejména ti menší, kteří nemají samostatně vedenou zaměstnaneckou agendu.
Pokud čtete tento článek, už víte, že se něco děje. Pro rychlou aktualizaci dokumentů můžete využít naše digitální řešení pracovněprávních dokumentů. Rádi s vámi také probereme, v jakých ohledech se vás novinky týkají, jak situaci zvládnout a připravíme vás na další plánované změny v oblasti pracovního práva.
Připravili jsme pro vás unikátní digitální řešení vašich HR dokumentů. Díky němu budete mít vždy po ruce aktuální pracovněprávní dokumenty revidované právníkem. Vše je digitalizované, takže navíc ušetříte za administraci. Samozřejmě s Vámi Vaši aktuální situaci také probereme na individuální konzultaci.
Zaregistrujte se a domluvte si ukázku aplikace zdarma
Obraťte se na experty v pracovním právu