Kvalifikace dodavatele a hodnotící kritéria pro veřejné zakázky na právní služby v uzavřené výzvě

DOTAČNÍ PODMÍNKY PROGRAMU NPŽP A JAK NA VÝBĚR DODAVATELE

Úvod

V rámci dotačního programu NPŽP, výzva číslo 7/2023: Zakládání energetických společenství, mají úspěšní žadatelé o dotaci zajistit zpracování technických, ekonomických a právních podkladových materiálů nezbytných pro vznik a efektivní fungování energetického společenství (ES)

KVALITA JE DŮLEŽITĚJŠÍ NEŽ CENA

  • Dotace požaduje velice krátký čas na realizaci projektu. 

  • Zadavatel zná výši dotaci, kterou získá v případě úspěšné realizace

Proto pro úspěšnost projektu je proto klíčová kvalita, nikoliv cena. 

PODMÍNKY SFŽP PRO VÝBĚR DODAVATELE NA KVALITU 

Na základě dle Pokynů pro zadávání zakázek pro programy spolufinancované z rozpočtu SFŽP

A. Poddodavatele lze vybrat napřímo 

Dle č. 2.6.3. písm c) odst. i) „mohou zadavatelé v zadávacích podmínkách požadovat, aby zadavatelem určené významné činnosti při plnění zakázky byly plněny přímo vybraným dodavatelem“

Právní nastavení důležitých aspektů pro energetické společnosti je velice důležité, ba přímo zásadní. Jenom namátkou: specifické zasmluvnění energetických zdrojů pro energetické komunity, specifická úprava členství v energetických komunitách, způsoby korporátního uspořádání, to jsou je příklady problematiky, kterou je důležité znát.  

V tomto kole dotace jde o pilotní projekty, při kterých se prozkoumávají možnosti implementace. Proto je zcela oprávněné, aby dodavatelem právních služeb byl dodavatel, který se problematikou energetických společenství dlouhodobě a konstantně zabývá a má v této oblasti nejpokročilejší know how. Ze znalosti trhu víme, že takovým dodavatelem je Frank Bold Advokáti a případně jeden až dva další dodavatelé právních služeb. 

S ohledem na vysokou míru specializace této služby, kdy jde o znalost ne jen energetického práva, ale specificky právní regulace spojené s energetickými společenstvími, je takové tvrzení nikoliv překvapivé. 

B. Dodavatele právních služeb lze vybrat pouze na základě kvalitativních kritérií 

SFŽP pro takové případy ukládá splnění následujících podmínek: 

  1. Musí jít alespoň o uzavřenou výzvu, jako je tomu u veřejných zakázek v hodnotě od 500.000 Kč do 2 mil. Kč. 

  2. V uzavřené výzvě vyzývá zadavatel písemnou výzvou nejméně 3 dodavatele k podání nabídky (viz. čl.2.5.4.)

  3. Zadavatel může stanovit pevnou cenu a hodnotit pouze kvalitu nabízeného plnění (viz čl. 2.10.10.)

PŘÍKLADY KRITÉRIÍ KVALITY A JAK JE SPRÁVNĚ NASTAVIT 

Příklady kritérií kvality podle SFŽP

Čl. 2.10.12. Pokynů SFŽP uvádí rozsáhlý rejstřík příkladů kritérií kvality. Výslovně jsou zmiňovány následující:   

technická úroveň; estetické nebo funkční vlastnosti; uživatelská přístupnost; sociální, environmentální nebo inovační aspekty; organizace, kvalifikace nebo zkušenost osob, které se mají přímo podílet na plnění zakázky v případě, že na úroveň plnění má významný dopad kvalita těchto osob; úroveň servisních služeb včetně technické pomoci; podmínky a lhůta dodání nebo dokončení plnění; nebo jiná kritéria, pokud jsou založena na objektivních skutečnostech vztahujících se k osobě dodavatele nebo k předmětu zakázky

Specificky pro právní služby v kontextu pilotních projektů jsou zde uvedeny dva zásadní důvody příkladů kritérií kvality: 

  1. na úroveň plnění má významný dopad kvalita osob

  2. kritéria založena na objektivních skutečnostech vztahujících se k osobě dodavatele

Jak je možné nastavit kritéria kvality pro dodávku právních služeb

1. Praktické zkušenosti, reference a hodnocení

1.1. seznam 4 a více služeb poskytnutých dodavatelem za poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení v oblasti komunitní energetiky a optimalizace využití vyráběné elektřiny nebo jejího sdílení. Dodavatel uvede u každé reference: 

  • popis služby a jak se vztahuje k otázkám, které musí být vyřešeny v rámci pilotního projektu 

  • subjekt, kterému byla služba poskytnuta 

  • časový nebo finanční rozsah poskytnuté služby 

1.2. seznam 4 a více služeb poskytnutých dodavatelem za poslední 3 roky před zahájením zadávacího řízení v otázkách nastavení vztahů mezi různými subjekty při participaci na realizaci společného záměru a nastavení provozních modelů OZE; přitom doporučujeme vyžadovat i příklady referencí, ve kterých musel dodavatel pracovat s obdobnými subjekty, se kterými chce i zadavatel založit energetické společenství;

Způsob hodnocení: 

Za každou plně popsanou referenci obdrží dodavatel po 1 x bodu. 

  • Za každou referenci, která bude obsahovat popis toho, jak bude výsledek použit ve výsledném výstupu pro pilotní projekt obdrží dodavatel 1x bod navíc.

  • Z referenci, která není plně vyplněna a není srozumitelní obdrží dodavatel 0 x bodů. 

  • Hodnocení provede výběrové komise složená z min. 2 až 3 osob zastupující příjemce dotace. 

2. Hodnocení řešitelského týmu 

Pro potřeby výběrové řízení se předem definuje velikost řešitelského týmu. S ohledem na povahu pilotních projektů komunitní energetiky a termínů dodání, postačí, aby v řešitelském týmu byly 2 členové právního týmu. Podmínkou by však mělo být, že řešitelé jsou skutečně součástí týmu dodavatele a nikoliv ad hoc nasmlouvaní subdodavatelé. Proto je vhodné, aby podmínkou bylo:

2.1. Členové řešitelského týmu musí být kmenovými zaměstnanci dodavatele, nebo mají  uzavřenou tzv. smlouvu o trvalé spolupráci, která je s právní kanceláří uzavřena déle než 3 roky. 

2.2. Dále by členové řešitelského týmu měli splnit navazující kritéria 

  • hlavní advokát – Hlavním advokátem se rozumí advokát zapsaný v evidenci ČAK se zadavatelem definovanou praxí od zápisu do evidence (např. pětiletou). Zadavatel je oprávněn vyžadovat, aby hlavní advokát vedl řešitelský tým při řešení určitého počtu referenčních zakázek, které jsou  uvedeny mezi referencemi.  

  • koncipient / advokát: Tím se rozumí osoba zapsaná v evidenci ČAK jako advokátní koncipient, nebo advokát s minimálně zadavatelem definovanou (např. dvouletou) praxí od zápisu do evidence.

Způsob hodnocení

Délka advokátní praxe 0 – 5 let – 0 bodů, 5 – 10 let -1 bod, 10 – let a dále – 2 body 

  • Maximální počet bodů, které může účastník v rámci hodnocení ocenění v soutěžích získat, je x.

Způsob hodnocení nabídek:

Příklad vymezení hodnocení nabídek:

Pro hodnocení nabídek použije hodnotící komise bodovací stupnici v rozsahu 0 – 100. Každé jednotlivé nabídce je dle dílčího kritéria přidělena bodová hodnota, která odráží úspěšnost předmětné nabídky v rámci dílčího kritéria.

Pro číselně vyjádřitelná kritéria, pro která má nejvhodnější nabídka maximální hodnotu kritéria, získá hodnocená nabídka bodovou hodnotu násobku 100 a poměru hodnoty nabídky dodavatele k hodnotě nejvhodnější nabídky.

Pro číselně vyjádřitelná kritéria, pro která má nejvhodnější nabídka minimální hodnotu kritéria, získá hodnocená nabídka bodovou hodnotu násobku 100 a poměru hodnoty nejvhodnější nabídky k hodnotě nabídky dodavatele.

Pro číselně nevyjádřitelná kritéria sestaví hodnotící komise pořadí nabídek od nejvhodnější k nejméně vhodné a přiřadí nejvhodnější nabídce 100 bodů a každé následující nabídce přiřadí takové bodové ohodnocení, které vyjadřuje míru splnění dílčího kritéria ve vztahu k nejvhodnější nabídce. Ve zprávě o posouzení a hodnocení nabídek bude odůvodněno přiřazení konkrétních hodnot v každém dílčím kritériu u každé jednotlivé nabídky.

Získaný počet bodů bude vynásoben váhou kritéria.

Jako nejvhodnější bude vybrána nabídka s nejvyšším počtem bodů v součtu za všechna kritéria celkem.

V případě rovnosti bodových hodnot dvou či více nabídek, rozhoduje o celkovém pořadí nabídek pořadí v kritériu č. xy (… takto lze určit pořadí významnosti kritérií v případě rovnosti nabídek). Pokud i v tomto případě budou bodové hodnoty dvou či více nabídek shodné, rozhodne pořadí nabídek los za účasti … (notáře / dodavatelů).

Shrnutí doporučení k hodnotícím kritériím

Příklady vhodných kritérií zahrnují:

Cenové nabídky: nejnižší cena za paušální služby a hodinovou sazbu pro vícepráce (pro účely hodnocení doporučujeme uvést počet hodin pro hodno- cení).

Reakční doba: doba potřebná k osobní / online konzultaci s dodavatelem. Rozsah dostupnosti šíře pracovní doby pro telefonické konzultace.

Kvalita zpracování zadání: hodnocení na základě quick testu po podání nabídek.

Orientace v právních oblastech: hodnocení na základě pohovoru a schopnosti reagovat na dotazy.

Zkušenosti osob zapojených do realizace veřejné zakázky: (viz doplněný příklad níže).

Počet referenčních zakázek / počet referencí na poskytování právních služeb v oblasti energetiky.

Postup hodnocení:

Hodnotící komise použije bodovací systém v rozsahu 0–100, přičemž každé kritérium má přiřazenou váhu. Nabídky budou hodnoceny podle úspěšnosti v dílčích kritériích, a v případě rovnosti bodů rozhodne pořadí v předem stanoveném kritériu nebo losování. Celkově bude vybrána nabídka s nejvyšším počtem bodů.

Analogicky ke způsobu nastavení parametrů pro výběr právních služeb lze postupovat i při nastavení kritérií pro výběr dodavatelů v oblasti technické, ekonomické apod.

Příklad hodnocení zkušeností dodavatele (reference):

„Hodnoceny budou relevantní zkušenosti doložené nad rámec minimální úrovně nutné pro splnění kvalifikace. Relevantní reference účastník uvede v rámci doloženého profesního životopisu. Pro uznání reference musí být z životopisu patrné veškeré informace požadované pro prokázání reference, tj. zejména data provádění činností, typ činností, druh poskytnutých služeb atd.

Přidělování bodů v rámci tohoto hodnotícího kritéria proběhne podle těchto pravidel:

Každá relevantní zkušenost nad rámec kvalifikace bude hodnocena 2 body.

Maximální počet bodů, které může účastník v rámci hodnocení zkušeností získat, je 24 bodů (tzn. že bude zohledněno maximálně 12 relevantních zkušeností nad rámec mini- mální úrovně nutné pro splnění kvalifikace.“

Ozvěte se nám. Jsme Váš partner pro správná rozhodnutí

Poskytnete nám základní informace

Stačí stručně popsat situaci, kterou právě řešíte, vyplnit kontaktní údaje a odeslat formulář níže.

Dohodneme si podmínky spolupráce

Zavoláme Vám, nebo se ozveme e-mailem, probereme detaily možné spolupráce a připravíme nabídku.

Pustíme se do práce

Pokud se rozhodnete využít našich služeb, uděláme vše pro úspěšné vyřešení vašeho případu.

S čím potřebujete pomoci*

Vaše jméno a příjmení*

Váš telefon*

Ulice a č.p., město*

Váš e-mail*

Poptávám placenou právní službu a potvrzuji, že souhlasím s podmínkami poskytování právních služeb

Přečtěte si, jak nakládáme s osobními údaji zde.