HR INSIDER: 9 věcí, které vám pomůžou dávat zpětnou vazbu aneb Proč se jí vyhýbáme? 

Zpětná vazba je jedním z nejúčinnějších nástrojů pro rozvoj lidí i organizací. Výzkumy ukazují, že týmy s pravidelnou zpětnou vazbou dosahují až o 39 % vyššího výkonu. Přesto si 69 % manažerů připadá při jejím poskytování nekomfortně a často raději volí cestu mlčení. Proč je pro nás tak těžké říkat druhým důležité věci? A jak můžeme naše bariéry překonat? Čtete nejnovější HR INSIDER.

Ve Frank Bold věříme, že otevřená komunikace je základem zdravé firemní kultury. Proto pravidelně školíme naše týmy v umění konstruktivní zpětné vazby a vytváříme bezpečné prostředí pro upřímné rozhovory. A co jsme se za ty roky naučili? 

Proč mlčíme, když bychom měli mluvit 

Podle některých výzkumů nejde o to, že by nám na druhých nezáleželo. Naopak se spíš ukazuje, že se lidé dávání zpětné vazby často vyhýbají právě proto, že jim příliš záleží na udržení harmonie s ostatními

Nejčastější bariéry, se kterými se potkáváme: 

  • Strach z negativní reakce – Obáváme se, že druhý bude naštvaný, smutný nebo se uzavře. Náš mozek je evolučně naprogramovaný vnímat sociální odmítnutí podobně jako fyzickou bolest. 
  • Pocit, že na to nemáme – "Kdo jsem já, abych někomu radil?" Syndrom podvodníka nás brzdí v poskytování cenných postřehů. 
  • Předpoklad, že to nic nezmění – Myslíme si, že dotyčný už o problému ví nebo že zpětná vazba stejně nepovede ke změně. 
  • Nedostatek dovedností – Nevíme, jak věci formulovat, aby nezněly útočně. Bojíme se, že zvolíme špatná slova nebo nevhodné načasování. 
  • Digitální bariéra – V online prostředí je zpětná vazba ještě těžší. Chybí nám neverbální signály a roste riziko nedorozumění. 

Co nám může pomoct začít mluvit 

1. Říct či neříct? Použijte metodu tří filtrů 

Zvažujete dát zpětnou vazbou? Položte si nejdřív tyto 3 otázky: 

  • Je důležité, abych tuto zpětnou vazbu dal*a? / Může vést ke zlepšení
  • Je zpětná vazba orientovaná na budoucnost
  • Chci druhému (týmu, firmě) skutečně pomoci

Pokud na všechny odpovíte "ano", jděte do toho! 

2. Přerámujte si to a změňte vnitřní nastavení 

Místo "musím kritizovat" si říkejte "mohu pomoci růst". Zpětná vazba není o hledání chyb, ale o investici do vzájemného vztahu a do rozvoje druhého člověka. 

3. Vyzkoušejte strukturu SBI (Situation, Behavior, Impact) 

  • Situace (Situation): "Včera na poradě..." 

  • Chování (Behavior): "...když jsi třikrát přerušil Marii..." 

  • Dopad (Impact): "...tým ztratil cenné nápady a Marie se stáhla z diskuse." 

Tato struktura vám pomůže zůstat konkrétní a vyhnout se zobecňování. 

4. Vyhněte se hodnocení osobnosti 

Zaměřujte se na chování, ne hodnocení osobnosti člověka. Místo „Jsi arogantní.“ můžete  říct „Během schůzky jsi několikrát přerušil ostatní, což na mě působilo dojmem, že jejich názory pro tebe nebyly důležité.“ 

5. Vsaďte na dialog  

Dejte prostor reakci druhého a ptejte se, namísto abyste hned soudili. Zapojte například otázky jako „Napadá tě, co by ti pomohlo, aby se to příště povedlo jinak?“ nebo “Zaregistroval jsem, že jsi v posledních týdnech přišel několikrát pozdě na poradu. Je to něco, čeho si všímáš taky?” apod. 

6. Používejte "já-výroky" 

Místo "Ty jsi byl hrubý." zkuste "Cítil jsem se dotčený, když..." Vyjadřujete tak svou perspektivu, aniž byste druhého nálepkovali

7. Soustřeďte se na budoucnost, ne minulost 

Místo lpění na předešlých chybách se zaměřte na to, jak situaci zlepšit dál. Pomůže to udržet konstruktivní tón a motivovat druhého k růstu. 

8. Trénujte zpětnou vazbu i v běžných a pozitivních situacích, nejen ve vážných a negativních 

Pravidelné ocenění malých úspěchů posiluje motivaci a vytváří otevřenou atmosféru, ve které se lidé nebojí sdílet i náročnější témata. 

9. Nečekejte, až se věci nahromadí, ale najděte si čas na dávání zpětné vazby pravidelně 

Ve Frank Bold máme například pravidelné strategické rozhovory každého půl roku. Lidé tak vědí, že zpětná vazba přijde, a jsou na ni připraveni. Není to žádné překvapení, ale očekávaná součást naší spolupráce. 

Proč stojí za to překonat diskomfort 

Amy Edmondson ve své teorii psychologického bezpečí popisuje, že týmy s otevřenou komunikací jsou nejen výkonnější, ale také inovativnější a spokojenější. Když si zvykneme na pravidelnou zpětnou vazbu: 

  • Problémy řešíme včas, než se nabalí 

  • Lidé se rychleji učí a rostou 

  • Budujeme kulturu důvěry 

  • Snižujeme riziko vyhoření a odchodu talentů 

Začněte malými kroky 

  • Tento týden: Dejte jednu upřímně míněnou pozitivní zpětnou vazbu denně. Trénujte sval pro zpětnou vazbu v bezpečném prostředí. 
  • Tento měsíc: Veďte jednu těžkou konverzaci, kterou odkládáte. Použijte metodu tří filtrů, strukturu SBI a další zmiňované tipy. 
  • Toto čtvrtletí: Zaveďte pravidelné 1:1 schůzky se svým týmem. Vytvořte prostor, kde je zpětná vazba očekávaná a vítaná. 

ObrazecInvestice do kultury konstruktivní zpětné vazby se vyplatí. Není to raketová věda, ale vyžaduje praxi a odvahu začít. Pamatujte, že zpětná vazba je vlastně dar, který dáváme sobě i ostatním. Záleží na nás, jak ho „zabalíme“, a na druhé straně, jak ho přijme a co s ním udělá…

Ušetřete za HR a právní služby. Máme unikátní digitální řešení

Díky platformě pracovnipravo.online, kterou jsem připravili ve spolupráci s Legal System, budete mít vždy po ruce aktuální pracovněprávní dokumenty revidované advokátní kanceláři. Vše je digitalizované včetně možnosti podepisovat dokumenty na dálku jednoduše online.

Obraťte se na nás

Ozvěte se nám. Jsme Váš partner pro správná rozhodnutí

Poskytnete nám základní informace

Stačí stručně popsat situaci, kterou právě řešíte, vyplnit kontaktní údaje a odeslat formulář níže.

Dohodneme si podmínky spolupráce

Zavoláme Vám, nebo se ozveme e-mailem, probereme detaily možné spolupráce a připravíme nabídku.

Pustíme se do práce

Pokud se rozhodnete využít našich služeb, uděláme vše pro úspěšné vyřešení vašeho případu.

S čím potřebujete pomoci*

Vaše jméno a příjmení*

Váš telefon*

Ulice a č.p., město*

Váš e-mail*

Poptávám placenou právní službu a potvrzuji, že souhlasím s podmínkami poskytování právních služeb

Přečtěte si, jak nakládáme s osobními údaji zde.