Zaměstnání cizinců: využijte zaměstnaneckou či modrou kartu

9. 9. 2020 Hana Římanová Pracovní právo Právo pro podnikání

Zaměstnanecká karta je povolení k dlouhodobému pobytu cizince ze země mimo EU na území České republiky za účelem zaměstnání. Proces jejího získání může být zdlouhavý. Usnadní vám jej důkladná příprava všech potřebných podkladů.

Situace: Cizinec je občanem země mimo EU  a nemá povolení k pobytu

Nejprve nahlašte volnou pracovní pozici a záměr ji obsadit cizincem na Úřadu práce ČR. Pokud se pro pozici nenajde po 30 dnech od zveřejnění zaměstnanec z řad českých občanů, může se na ni přihlásit cizinec.

Po 30 dnech je nabízená pozice označena číslem, které bude cizinec potřebovat pro podání žádosti o vydání zaměstnanecké karty. O její vydání žádá sám cizinec na zastupitelském úřadě ČR v zahraničí. K žádosti o vydání zaměstnanecké karty doloží cizinec následující dokumenty:

  • formulář žádosti o zaměstnaneckou kartu – v němž se vyplní číslo volné pracovní pozice poskytnuté úřadem práce,

  • pracovní smlouvu,

  • potvrzení o kvalifikaci či vzdělání, pokud to pozice vyžaduje,

  • potvrzení o ubytování,

  • pas, fotografie,

  • doklad o cestovním zdravotním pojištění.


Před samotným podáním žádosti musíte jako zaměstnavatel mít se zaměstnancem dohodnuté podmínky zaměstnání a podepsanou pracovní smlouvu. Plat přitom nesmí být nižší než základní sazba měsíční minimální mzdy a týdenní pracovní doba musí být nejméně 15 hodin Ilustrační foto.

 

Následné řízení o vydání zaměstnanecké karty může trvat v bezproblémových případech 1-2 měsíce. Den nástupu do práce sjednaný v pracovní smlouvě přitom musí reflektovat dobu řízení o vydání zaměstnanecké karty. Ve složitějších případech, zejména, pokud je s cizincem spojena problematická pobytová historie na území ČR, není bohužel výjimkou, že řízení o vydání zaměstnanecké karty trvá i půl roku a déle. Zákonná lhůta na vydání rozhodnutí je přitom 60-90 dnů.

Podání žádosti o vydání zaměstnanecké karty zaměstnavatelem

V některých případech, může za za cizince zažádat o vydání zaměstnanecké karty zaměstnavatel, což její vydání urychlí. Jako zaměstnavatel můžete žádost podat prostřednictvím Hospodářské komory České republiky. Za její podání zaplatíte v případě první žádosti dva a půl tisíce korun. 

Situace: Cizinec pracuje na území ČR na zaměstnaneckou kartu či pobývá na území ČR na jiné pobytové oprávnění

Zaměstnanecká karta je vydávaná pro práci u konkrétního zaměstnavatele. Pokud tedy cizinec již kartou disponuje, neznamená to, že u vás může začít ihned pracovat. V takovém případě postupujte podobně jako v případě, že uchazeč o zaměstnání z ciziny dosud zaměstnaneckou kartou v ČR  nedisponuje. Cizinec nicméně nemusí žádat o vydání zaměstnanecké karty, ale o udělení souhlasu se změnou zaměstnavatele. Tu může podat v ČR na místně příslušné pobočce ministerstva vnitra.

V situaci, kdy cizinec již pobývá na území ČR na základě jiného pobytového oprávnění, bude postup obdobný s tím rozdílem, že bude žádat o změnu účelu pobytu ze současného typu pobytu na zaměstnaneckou kartu. V některých případech však tato změna nemusí být možná.

Modrá karta

Postup pro vydání modré karty je analogický jako postup pro vydání zaměstnanecké karty. Modrá karta se vydává k zaměstnání vyžadující vysokou kvalifikaci, kterou musí žadatel při podání žádosti o vydání modré karty doložit. Zaměstnání musí vyžadovat vysokou kvalifikaci a musí být sjednáno na dobu nejméně jednoho roku. Pracovní smlouva musí být sjednána na zákonem stanovenou týdenní pracovní dobu a výše sjednané mzdy musí odpovídat alespoň 1,5 násobku průměrné hrubé roční mzdy. Zákonná lhůta na vydání rozhodnutí je v tomto případě 90 dnů.


Chystáte se zaměstnat cizince?

Obraťte se na nás

Hana Římanová

Právnička

Chystáte se zaměstnat cizince?

Pokud zaměstnáváte cizince a nejste si jistí všemi náležitostmi, obraťte se na nás. Pomůžeme vám s dodržením všech právních aspektů zaměstnávání cizinců, dohlédneme na správnost žádostí a jiných dokumentů.

Obraťte se na nás

Ozvěte se nám