GDPR přehled: pozor na změnu pravidel pro telemarketing a cookies

Letošní červenec přinesl změnu v telemarketingu. Koho mohou firmy podle nové úpravy tímto způsobem kontaktovat se dočtete v tomto článku. Začátkem letošního roku vešla v účinnost také diskutovaná změna v nastavení cookies lišt, na kterou se nyní zaměřují kontroly Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Shrnujeme pro vás proto, co musí povinně obsahovat a na co si dát pozor.

Změna pravidel pro telemarketing

Novela zákona o elektronických komunikacích zavádí změnu podmínek kontaktování za účelem marketingu, která je účinná od 1. 7. 2022.Nová právní úprava zavádí tzv. princip opt-in, kdy v rámci telemarketingu bude možné kontaktovat pouze toho, kdo ve veřejném telefonním seznamu uvedl, že si přeje být kontaktován za účelem marketingu. Aktuálně platí režim opt-out, kdy kontaktovat lze každého, kdo v telefonním seznamu neuvedl, že si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu. Nadále nicméně platí oprávněný zájem podnikatelů na komunikaci se svými stávajícími zákazníky při propagaci svých výrobků.

Novela dále stanoví právní fikci, že za vytvoření tzv. účastnického seznamu se považuje také náhodné vygenerování telefonních čísel, seznam telefonních čísel bez jiných identifikačních údajů nebo seznam, ve kterém se uvádí telefonní čísla či osobní nebo identifikační údaje lidí, kteří neuvedli, že si přejí být kontaktováni za účelem marketingu.

Odpovědi na nejčastější otázky týkající se nových pravidel pro marketingová volání najdete na webu Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Nová úprava cookies 

Ačkoliv došlo ke změně pravidel pro používání cookies už 1. 1. 2022, nastává nyní čas ověřit, zda vaše zpracování cookies lišty odpovídá zákonným požadavkům. ÚOOÚ začal provádět kontroly a s některými problematickými místy se setkává. 

Novela zákona o elektronických komunikacích nově zavádí tzv. princip opt-in, který znamená, že provozovatel webové stránky může používat cookies a jiné sledovací nástroje pouze za předpokladu, že k tomu získá od uživatelů aktivní souhlas. To se netýká technických cookies, které jsou nezbytné pro fungování webové stránky. 

Pro provozovatele webových stránek, kteří chtějí používat cookies určené ke sledování aktivit uživatele (např. marketingové, analytické nebo preferenční cookies), to v praxi znamená úpravu cookies lišty tak, aby vyhovovala novým podmínkám. Důležité je přitom zaručit, že každý uživatel bude mít před vstupem na web možnost s těmito cookies buď souhlasit, anebo je odmítnout. Souhlas přitom musí být výslovný, svobodný a informovaný. Uživatel tedy musí znát účel zpracování, pro který jsou údaje určeny, kdo je bude zpracovávat, jak dlouho a jestli budou údaje předávány dalším subjektům či do třetích zemí. 

Odpovědi na nejčastější otázky k tomuto tématu čtěte na webu ÚOOÚ


Nevíte si rady, jak novým podmínkám vyhovět?

Poradíme Vám, jak má Vaše cookies lišta vypadat.

Obraťte se na nás

Ozvěte se nám. Jsme Váš partner pro správná rozhodnutí

Poskytnete nám základní informace

Stačí stručně popsat situaci, kterou právě řešíte, vyplnit kontaktní údaje a odeslat formulář níže.

Dohodneme si podmínky spolupráce

Zavoláme Vám, nebo se ozveme e-mailem, probereme detaily možné spolupráce a připravíme nabídku.

Pustíme se do práce

Pokud se rozhodnete využít našich služeb, uděláme vše pro úspěšné vyřešení vašeho případu.

S čím potřebujete pomoci*

Vaše jméno a příjmení*

Váš telefon*

Ulice a č.p., město*

Váš e-mail*

Poptávám placenou právní službu a potvrzuji, že souhlasím s podmínkami poskytování právních služeb

Přečtěte si, jak nakládáme s osobními údaji zde.