HR INSIDER: Jak dobře uchopit onboarding? Využijte začátek spolupráce na maximum

Úspěšným náborem a potvrzením spolupráce to nekončí. Nábor je jen začátek. Opravdové naplnění potenciálu nového člena týmu začíná právě v prvních dnech a měsících jeho působení. Jak nastavit onboarding tak, aby byl přínosem pro firmu i nové kolegy? Co se nám osvědčilo ve Frank Bold a co je pro nás důležité při přípravě nástupu nových kolegů? 

1. Dobře to naplánujte

Onboarding začíná dávno před prvním pracovním dnem nového zaměstnance. Klíčové je mít jasný a strukturovaný plán. Díky dobrému plánu se vyhnete situacím, kdy nový kolega nastoupí do práce v nejrušnějším týdnu před velkou akcí, kdy nikdo nemá čas se mu věnovat, anebo v den, kdy kolegyně, která ho má zaškolit, má zrovna dovolenou. 

Dobře promyšlený a nastavený proces pomáhá v nové roli nejen nováčkovi, ale i jeho kolegům a vedoucímu. Jasně definované očekávání od průběhu prvního dne a prvních týdnů zmírní obavy z neznámého a zrychlí začlenění nového kolegy do týmu. 

Pomáhá taky myslet na to, že zatímco pro HR může být onboarding téměř denní chleba, pro tým a vedoucího týmu to zpravidla bude výjimečná událost. Je proto důležité s vedoucím týmu vše probrat předem, pomoct týmu nastavit proces zaškolování, pravidelné zpětné vazby a podobně. 

→ Ptejte se:

  • Máme funkční plán?
  • Ví všichni, jakou mají v procesu onboardingu odpovědnost?
  • Pokrývá plán onboardingu všechny oblasti?

2. Začátek rozhoduje: První dojmy a jasná komunikace

U náboru se prvnímu dojmu snažíme vždy vyhnout. Oproti tomu u onboardingu je dobré na první dojem nováčka pamatovat a aktivně s ním pracovat.

Ve Frank Bold se nám osvědčuje udržovat kontakt a konzistentní komunikaci s novými kolegy už od potvrzení pracovní nabídky a domluvy na nástupu. Možnosti jsou různé, od osobního e-mailu nebo telefonátu s informacemi k nástupním dokumentům, přes osobní dotazník a informace k průběhu prvního dne, sdílení podrobnějších materiálů o firmě a týmu až po pozvání na neformální akci, která se koná už před nástupem. 

Při samotném nástupu pomáhá osvědčený tip - určit tzv. “buddyho”, průvodce, zkrátka člověka z firmy, na koho se může nový kolega bez obav obracet s dotazy a je mu k dispozici. Může to být kolega z HR i parťák přímo z týmu.

→ Ptejte se:

  • Jak aktuálně komunikujeme s lidmi před nástupem? 
  • Jak můžeme člověka vtáhnout do firemní kultury ještě před startem spolupráce?
  • Chybí novým kolegům nějaké informace? Ptejme se přímo nováčků, co by jim pomohlo vědět!

3. Nepřehltit informacemi, ale předat vše potřebné co nejdříve

Pomozte novým kolegům co nejdříve pochopit firemní kulturu. Zaměřte se u nástupu nejen na procesy a praktické informace pro fungování na konkrétní pozici, ale i na firemní hodnoty a navázání vztahů. Klíčové je taky dobré seznámení s vedoucím a nejbližšími kolegy a hlubší pochopení chodu týmu. Hned od startu mluvte o tom, co je pro vás zásadní. Je to týmová práce, otevřená zpětná vazba, odpovědnost a spolehnutí, kreativita a nové nápady?

Současně je dobré pamatovat na to, že člověk pravděpodobně veškeré nové informace hned nezachytí a nezapamatuje si vše. Pomáhá tak přemýšlet nad jejich smysluplným dávkováním. A taky se k důležitým informacím vracet. Ideální je, když se k nim nový kolega může vrátit kdykoliv sám a ví, kde je najde, až je bude potřebovat. Nám pomáhají interní webové stránky, které jsme si snadno sestavili na platformě notion.com. 

→ Ptejte se: 

  • Jaké klíčové informace by měl nový kolega dostat první den, týden, měsíc?
  • Jak u nás usnadnit adaptaci tak, aby byl nový člen týmu co nejdříve samostatný?
  • Co se podívat na náš zaběhnutý systém a zkusit jej revidovat a zlepšit

4. Průběžná podpora a zpětná vazba

Jasně definovaná očekávání a jejich naplňování jsou klíčová. Jde vše podle plánu? Jak se nováček po nástupu cítí? Vyhovuje mu fungování v organizaci? Potřebuje něco? 

Nepodceňujte pravidelnou zpětnou vazbu – stačí krátký telefonát, neformální setkání u kávy na pár minut. Zajímejte se o to, jak se novému kolegovi daří průběžně, po prvních týdnech, po měsíci, nikoliv až při zpětném hodnocení zkušební doby. 

Pravidelný kontakt pomáhá včas a proaktivně řešit drobné obtíže, což může výrazně pomoci minimalizovat riziko odchodů ve zkušební době a ušetřit tak firmě finance a kapacity do budoucna. A není to jen úkol na HR. Pravidelný čas na zpětnou vazbu a podporu si potřebuje v prvních měsících vyhradit a naplánovat hlavně vedoucí nového kolegy.

→ Ptejte se: 

  • Jak sbíráme zpětnou vazbu od nováčků? 
  • Co nám kolegové nejčastěji říkají o svém začátku ve firmě?
  • Jak můžeme průběžnou podporu a zpětnou vazbu ještě zlepšit? 

Správně nastavený onboarding je investicí, která se může násobně vrátit do budoucna, a to v podobě spokojeného, informovaného a brzy samostatného nového kolegy.

Chcete se inspirovat dalšími osvědčenými tipy?

Sdílíme zajímavý článek s dalšími praktickými nápady na efektivní onboarding

Ušetřete za HR a právní služby. Máme unikátní digitální řešení

Díky platformě pracovnipravo.online, kterou jsem připravili ve spolupráci s Legal System, budete mít vždy po ruce aktuální pracovněprávní dokumenty revidované advokátní kanceláři. Vše je digitalizované včetně možnosti podepisovat dokumenty na dálku jednoduše online.

Obraťte se na nás

Ozvěte se nám. Jsme Váš partner pro správná rozhodnutí

Poskytnete nám základní informace

Stačí stručně popsat situaci, kterou právě řešíte, vyplnit kontaktní údaje a odeslat formulář níže.

Dohodneme si podmínky spolupráce

Zavoláme Vám, nebo se ozveme e-mailem, probereme detaily možné spolupráce a připravíme nabídku.

Pustíme se do práce

Pokud se rozhodnete využít našich služeb, uděláme vše pro úspěšné vyřešení vašeho případu.

S čím potřebujete pomoci*

Vaše jméno a příjmení*

Váš telefon*

Ulice a č.p., město*

Váš e-mail*

Poptávám placenou právní službu a potvrzuji, že souhlasím s podmínkami poskytování právních služeb

Přečtěte si, jak nakládáme s osobními údaji zde.