Webinář 25. února | Pracovní smlouvy na pár kliků a bez papíru: Jak digitalizovat HR. Registrace zdarma
- 05. 02. 2025
- Články > Pracovní právo
Úspěšným náborem a potvrzením spolupráce to nekončí. Nábor je jen začátek. Opravdové naplnění potenciálu nového člena týmu začíná právě v prvních dnech a měsících jeho působení. Jak nastavit onboarding tak, aby byl přínosem pro firmu i nové kolegy? Co se nám osvědčilo ve Frank Bold a co je pro nás důležité při přípravě nástupu nových kolegů?
Onboarding začíná dávno před prvním pracovním dnem nového zaměstnance. Klíčové je mít jasný a strukturovaný plán. Díky dobrému plánu se vyhnete situacím, kdy nový kolega nastoupí do práce v nejrušnějším týdnu před velkou akcí, kdy nikdo nemá čas se mu věnovat, anebo v den, kdy kolegyně, která ho má zaškolit, má zrovna dovolenou.
Dobře promyšlený a nastavený proces pomáhá v nové roli nejen nováčkovi, ale i jeho kolegům a vedoucímu. Jasně definované očekávání od průběhu prvního dne a prvních týdnů zmírní obavy z neznámého a zrychlí začlenění nového kolegy do týmu.
Pomáhá taky myslet na to, že zatímco pro HR může být onboarding téměř denní chleba, pro tým a vedoucího týmu to zpravidla bude výjimečná událost. Je proto důležité s vedoucím týmu vše probrat předem, pomoct týmu nastavit proces zaškolování, pravidelné zpětné vazby a podobně.
U náboru se prvnímu dojmu snažíme vždy vyhnout. Oproti tomu u onboardingu je dobré na první dojem nováčka pamatovat a aktivně s ním pracovat.
Ve Frank Bold se nám osvědčuje udržovat kontakt a konzistentní komunikaci s novými kolegy už od potvrzení pracovní nabídky a domluvy na nástupu. Možnosti jsou různé, od osobního e-mailu nebo telefonátu s informacemi k nástupním dokumentům, přes osobní dotazník a informace k průběhu prvního dne, sdílení podrobnějších materiálů o firmě a týmu až po pozvání na neformální akci, která se koná už před nástupem.
Při samotném nástupu pomáhá osvědčený tip - určit tzv. “buddyho”, průvodce, zkrátka člověka z firmy, na koho se může nový kolega bez obav obracet s dotazy a je mu k dispozici. Může to být kolega z HR i parťák přímo z týmu.
Pomozte novým kolegům co nejdříve pochopit firemní kulturu. Zaměřte se u nástupu nejen na procesy a praktické informace pro fungování na konkrétní pozici, ale i na firemní hodnoty a navázání vztahů. Klíčové je taky dobré seznámení s vedoucím a nejbližšími kolegy a hlubší pochopení chodu týmu. Hned od startu mluvte o tom, co je pro vás zásadní. Je to týmová práce, otevřená zpětná vazba, odpovědnost a spolehnutí, kreativita a nové nápady?
Současně je dobré pamatovat na to, že člověk pravděpodobně veškeré nové informace hned nezachytí a nezapamatuje si vše. Pomáhá tak přemýšlet nad jejich smysluplným dávkováním. A taky se k důležitým informacím vracet. Ideální je, když se k nim nový kolega může vrátit kdykoliv sám a ví, kde je najde, až je bude potřebovat. Nám pomáhají interní webové stránky, které jsme si snadno sestavili na platformě notion.com.
Jasně definovaná očekávání a jejich naplňování jsou klíčová. Jde vše podle plánu? Jak se nováček po nástupu cítí? Vyhovuje mu fungování v organizaci? Potřebuje něco?
Nepodceňujte pravidelnou zpětnou vazbu – stačí krátký telefonát, neformální setkání u kávy na pár minut. Zajímejte se o to, jak se novému kolegovi daří průběžně, po prvních týdnech, po měsíci, nikoliv až při zpětném hodnocení zkušební doby.
Pravidelný kontakt pomáhá včas a proaktivně řešit drobné obtíže, což může výrazně pomoci minimalizovat riziko odchodů ve zkušební době a ušetřit tak firmě finance a kapacity do budoucna. A není to jen úkol na HR. Pravidelný čas na zpětnou vazbu a podporu si potřebuje v prvních měsících vyhradit a naplánovat hlavně vedoucí nového kolegy.
Správně nastavený onboarding je investicí, která se může násobně vrátit do budoucna, a to v podobě spokojeného, informovaného a brzy samostatného nového kolegy.
Chcete se inspirovat dalšími osvědčenými tipy?
Sdílíme zajímavý článek s dalšími praktickými nápady na efektivní onboarding.
Díky platformě pracovnipravo.online, kterou jsem připravili ve spolupráci s Legal System, budete mít vždy po ruce aktuální pracovněprávní dokumenty revidované advokátní kanceláři. Vše je digitalizované včetně možnosti podepisovat dokumenty na dálku jednoduše online.