Směrnice o transparentním odměňování je za dveřmi. Jak se vyhnout sporům se zaměstnanci i pokutám
- 03. 11. 2025
- Články > Pracovní právo
Chcete mít v práci lepší vztahy? Anebo třeba „jen“ efektivnější porady? Existuje na to skvělý univerzální produkt, který by si zasloužil multi-level marketing a který můžete darovat. Pomáhá totiž lépe řešit konflikty v práci a řadě konfliktů předcházet. Nebo přinášet lepší výsledky, protože se u vás zkvalitní spolupráce v týmech a na projektech. Už žádná nedorozumění a zbytečné předělávání práce!
Dobrá zpráva je, že pro tento produkt nemusíte nikam do e-shopu, už tu skvělou věc máte! Je to vaše pozornost. Dárek: „Slyším tě. Vnímám tě. Teď rozumím, co mi chceš říct.“ Jen nás někdy nenapadne, že ho můžeme darovat.
Znáte to, když si – zatímco druhý mluví – promíláte v hlavě, co chcete sami říct? Anebo kolegovi na poradě skáčete do řeči, protože přece už víte, co vám chce sdělit, ale to PODSTATNÉ mu potřebujete právě teď sdělit VY?
Často máme pocit, že musíme reagovat hned a co nejlépe. Teď hned souhlasit, anebo se vymezit. Obhájit se. Co nejdřív hlavně protlačit náš argument, názor, nápad, pohled na věc. Nemusíme.
Bez ohledu na to, co skvělého chceme říct, můžeme nejdřív jen poslouchat. Soustředit se na to, co nám druhý skutečně říká. A ujistit sebe i jeho, že jsme ho skutečně slyšeli. Tato jednoduchá – a taky velmi těžká – věc je skutečný game changer.
![]()
Rozhodnout se, že chceme. Přestat se na chvíli soustředit na sebe a přenést pozornost k druhému. Pokud chceme slyšet, co druhý říká, potřebujeme přestat mluvit. I ve své hlavě.
Je to těžké? Zvolte taktiku: nádech, výdech. Nemusíte reagovat hned. Vytvořte si mikro-prostor, ve kterém získáte odstup. Dovolte si pár vteřin ticha.
Zopakujte nebo shrňte nahlas, co jste slyšeli a pochopili z toho, co vám druhý říká. A nechte ho, ať vám potvrdí, že tomu tak je. Každý si věci jinak interpretujeme. A toto je přesně ten prostor, kde se můžete dozvědět, že jste to ve skutečnosti pochopili úplně jinak. (Ještě že jste si to ujasnili a nepracovali na něčem úplně jiném, než co váš šéf skutečně chtěl!)
Takže říkáš, že…
Rozumím, že … Je to tak?
Chceš teď po mně, abych udělal toto…?
![]()
Pokud vyslyšíme a nahlas pojmenujeme emoci, můžeme se od ní společně pohnout dál k věcnému řešení situace. Pokud to neuděláme, bude tato emoce často „na pozadí“ dál působit a komplikovat debatu, rozhovor, poradu. Prostě potřebuje být taky viděna a slyšena.
Slyším, že jsi rozčilená. Bylo to pro tebe hodně důležité?
Takže jsi frustrovaný, protože se projekt nehýbe kupředu, jak jsi chtěl?
Zdá se mi, že jste z výsledku zklamaní.
Někdy je potřeba kromě slov porozumět i motivaci druhého, chápat proč.
Když znáte širší kontext, dokážete často navrhnout lepší řešení. A když porozumíte, proč se s vámi kolega do krve dohaduje o nějaké věci a co je na tom pro něj tak důležité, najednou můžete zjistit, že už nejste tak naštvaní ani vy. A možná uvidíte win-win řešení dobré pro oba.
![]()
Když nejdřív vyslechneme druhého, najednou je mnohem lépe připravený on vyslechnout nás a porozumět nám. Teď mu můžeme dát náš kontext a předestřít naše návrhy. Společně se tak rychleji a efektivněji posouváme k řešení nebo dohodě.
Jak vidíte, benefity jsou nezměrné. Pořiďte tento dárek vašim kolegům nejen k Ježíškovi nebo do nového roku, ale kdykoliv! Přejeme všem skvělé pracovní vztahy a efektivní porady v roce 2026!
Díky platformě pracovnipravo.online, kterou jsme připravili ve spolupráci s Legal System, budete vždy aktuální a neprůstřelné pracovněprávní dokumenty. Připravujte a podepisujte dokumenty na dálku online a bez papírování. Snižte náklady na administrativu a HR až o 30 % a uvolněte si ruce pro další práci.