Zachránili jsme rodinnou potravinářskou společnost před krádeží značky

6. 8. 2019 Pavel Franc Lenka Hlaváčová Ochrana duševního vlastnicví a průmyslových práv Právo pro podnikání

 

Představte si, že máte s rodinou skvělý podnikatelský záměr. Přizvete na pomoc dobrou známou coby obchodní partnerku a založíte společnost s ručením omezeným. Rodina nechce z praktických důvodů figurovat jakožto společník a tak se jediným společníkem stane obchodní partnerka. Zbytek rodinných příslušníků je ve společnosti zaměstnán. Byznys se pěkně rozjede, společnost pár let slušně prosperuje a původní záměr má očividně úspěch. Pak ale přijdou neshody a vy se jednoho dne probudíte se zjištěním, že už nejste součástí společnosti.

Obchodní partnerka se pokusila přivlastnit si celou značku

Naším klientem byla rodina, která celý podnikatelský nápad vymyslela. Šlo o potravinářskou výrobu a klíčem k úspěchu byly jejich původní recepty. Členové rodiny se na nás obrátili v situaci, kdy je obchodní partnerka na základě neshod ze společnosti propustila a začala podnikat se zavedenou značkou na vlastní pěst. Rodina si takové jednání nechtěla nechat líbit, a protože se považovala za právoplatné vlastníky obchodního záměru i značky, v obchodování pokračovala dál sama na živnostenské oprávnění. Obchodní partnerka na tuto situaci reagovala žalobou na všechny členy rodiny za neoprávněné užívání značky a nekalou soutěž. 

Zadání pro Frank Bold

Prokázat, že rodina je původním tvůrcem receptur, obchodního záměru i značky. Zároveň prokázat, že původní společnost, ze které byli všichni členové rodiny propuštěni, dál pod uvedenou značkou provozuje obchodní činnost neoprávněně.

Obojí se podařilo. Naší základní argumentací bylo, že otce rodiny, podle něhož byla celá společnost pojmenována, veřejnost díky jeho aktivní publikační i propagační činnosti chápala jakožto tvůrce značky, autora receptur a hlavní postavu celého brandu. A to nejen v průběhu působení společnosti ale zejména před tím, než celé s.r.o. vůbec vzniklo.

Z rozsudku

“...doposud provedené dokazování jasně prokázalo, že to nejsou žalovaní, kdo se dopouští zásahu do práv žalobce, ale že je to naopak žalobce, kde se snaží neoprávněně si přisvojit výsledky tvůrčí a podnikatelské činnosti žalovaných.” 

Pavel Franc

Advokát, CEO

Pohledem Frank Bold

„Jednalo se o klasický případ, kdy neformální domluvy a podnikání na “dobré slovo” malém připravili původního tvůrce podnikatelského záměru o vše. Nejtěžší bylo prokázat původní vlastnictví brandu, zatímco paralelně s průběhem sporu probíhal mezi rodinou a bývalou obchodní partnerkou závod o registraci ochranné známky.“

Pavel Franc, advokát

Potřebujete právníka, který se za vás postaví?

Setkali jste se s případem, kdy se konkurence snažila parazitovat na vaší značce? 

Obraťte se na nás

Ozvěte se nám