Webinář 20. října | Plánování a rozvoj měst: smlouvy, zásady a práce s daty
- 10. 10. 2025
- Články > Stavební právo a územní plánování
Provedeme vás kteroukoliv fází přípravy nebo změny územního plánu s důrazem na její soudní nenapadnutelnost a s cílem pomoci vám připravit územní plán tak, aby vedl ke kvalitnímu řešení pro obec a její občany.
![]()
Obce při přípravě či změně územního plánu musí pracovat s mnoha právními předpisy a závazně do něj zasahují další správní orgány. Dotčení vlastníci a spolky se navíc po dobu jednoho roku od nabytí účinnosti mohou obrátit na soud nebo dát podnět k přezkumu územního plánu na krajský úřad.
Při přípravě územního plánu se málokdy podaří zohlednit zájmy všech. Zrušení územního plánu nebo jeho části přitom může závažně zasáhnout do budoucích plánů a záměrů obce a jejích obyvatel. Šance, že soud shledá nezanedbatelné porušení zákona, není nikterak malá: každým rokem soudy zruší desítky vadných územních plánů a jejich změn.
![]()
Náš klient, město Krásno, čelil letité šikaně ze strany krajského úřadu, který od roku 2015 opakovaně rušil nový územní plán města z důvodu údajné ochrany ložiskového území. Ve třech navazujících soudních sporech jsme vždy uspěli, čímž jsme pomohli odblokovat územní rozvoj města.
![]()
Případ územního plánu města Sušice končí po téměř třech letech happyendem. Městu se podařilo před soudem obhájit omezení výstavby velkých obchodních domů, které má napomoci zachování živého náměstí a historického centra.
![]()
Pomohli jsme obci obhájit její územní plán před žalobou dotčeného majitele pozemků. Soud prokázal, že obec postupovala při pořizování územního plánu správně a logicky. Žaloba protistrany byla zamítnuta ve všech bodech.
Přibližujeme, jaké jsou nejčastější vady územních plánů, kvůli kterým obce čelí žalobám a často je také prohrávají.
Pomůžeme připravit kvalitní zadání územního plánu, řádně vypořádat připomínky veřejnosti, posoudit, zda proces přípravy zadání proběhl právně v pořádku a konzultovat možnosti nadstandardního zapojení veřejnosti, zejména u ploch, které vyžadují zvláštní pozornost.
Pomůžeme sladit různé veřejné i soukromé zájmy, zkontrolovat stanoviska dotčených orgánů a vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území (SEA) z hlediska zákonnosti včetně jejich odůvodnění a řádně vypořádat připomínky veřejnosti. V případě nesouhlasného stanoviska pomůžeme zajistit kontrolu oprávněnosti požadavků a doporučit dohodovací řízení nebo řešení rozporů. Pomůžeme posoudit, zda v této fázi došlo k podstatným změnám, pro které je třeba pořídit nový návrh územního plánu dle § 51 odst. 3 stavebního zákona. Posoudíme, zda dosavadní proces přípravy návrhu územního plánu proběhl právně v pořádku.
Za spolupráce s pořizovatelem pomůžeme řádně odůvodnit rozhodnutí o námitkách a vypořádat připomínky veřejnosti. Pomůžeme posoudit, zda je po veřejném projednání s ohledem na námitky a nová stanoviska dotčených orgánů třeba návrh podstatně upravit a opakovaně jej veřejně projednat dle § 53 odst. 2 stavebního zákona. Vyhodnotíme, zda je návrh územního plánu způsobilý k předložení zastupitelstvu ke schválení. Posoudíme, zda celý proces proběhl ze strany pořizovatele právně v pořádku.
Do dvou pracovních dnů vám pošleme nástin předpokládaných kroků a nabídku právních služeb.